MB 309D Boeke Heesters

In de periode rond eind jaren '80 - begin jaren '90 werkte ik bij een lanbouwmachine-importeur. Een bedrijf met een naam die klonk als een klok, maar vandaag de dag is er niets meer van over.........

Begonnen als assistent-monteur in de vestiging in het Friese Bakkeveen, sloeg ik na ruim anderhalf jaar mijn vleugels uit en "landde" op de hoofdvestiging in Amersfoort. Eerst als medewerker expeditie, later ook als monteur in de werkplaats.

In de periode op de expeditie maakte ik regelmatig gebruik van een bak-bestelwagen, je raadt het al: de Merceds Benz 309D, vijfcilinder diesel, 90pk. Verschillende keren werd ik op pad gestuurd, volgeladen, al dan niet met aanhanger, om goederen naar de dealers te brengen. Op deze 309D was een laad- en loskraantje gemonteerd van het merk Ferrari, waarvan wij tevens importeur waren.

Van deze bestelwagen wilde ik natuurlijk ook graag een modelletje hebben, en na enig zoeken is dat gelukt: het is een wagentje van het Duitse merk Conrad, en onderstaand eerst wat (internet-)foto's die weergeven hoe het origineel eruit ziet. Eerlijkheidshalve weet ik niet eens meer of de mijne oorspronkelijk blauw of oranje was.......

Reactie's op deze website/dit bouwverslag zijn hartelijk welkom via deze link

Het modelletje komt al heel aardig in de richting waarin ik wilde, dus erg grote verbouwingen waren niet nodig. De laadbak eraf en naar achteren verplaatsen, daar een houten laadvloer in maken,  het chassis verlengen om ruimte te maken voor de laadkraan, deze plaatsen en het geheel in de juiste kleuren en met de juiste bestickering uitvoeren. Op basis van onderstaande foto's een klein foto-verslag, waarvan de laatste foto's tevens een foto laten zien van het 1:1 origineel. De enige documentatie die ik überhaupt er van had.........

Het bouwkitje van de witmetalen laadkraan is een kitje wat ooit door Theo van der Zon in 1:50 is uitgebracht, bedoeld om op vrachtwagens in die schaal te kunnen plaatsen. Voor de toepassing op de MB 309D was 'ie echter aan de grote kant, en heb ik her en der delen moeten inkorten, zoals op de foto's te zien is. Immers zegt een oud spreekwoord: "Met passen en meten, gaat de meeste tijd versleten"!

Al met al een mooi eindresultaat, hoewel de spiegels nog ontbreken. Die moet ik nog eens "scratch"-maken.

Reactie's op deze website/dit bouwverslag zijn hartelijk welkom via deze link