Nissan Cherry 1.7D (1:43)

Zélden heb ik een auto gehad waar ik zó veel plezier aan heb beleefd als aan deze Nissan Cherry 1.7D

Mijn D-Kadett begon startproblemen te vertonen doordat mogelijk één van de gloeibougies defect was, wat zelfs hoog-zomer zorgde voor veel witte walm na het starten. Omdat ik zelf had geprobeerd deze te vervangen en bleek dat de schroefdraad uit de aluminium kop van de motor daarbij mee naar buiten kwam, had ik weinig zin om er veel onkosten aan te maken. Maar min of meer toevallig zag ik op een zaterdag bij de plaatselijke Nissan-dealer deze Cherry staan, in "Sport"- en diesel-uitvoering, en héél netjes voor een gebruikte wagen.

De keus was dan ook snel gemaakt, en een week later was ik de nieuwe eigenaar! Al met al heb ik er meer dan een ton (100.000) aan kilometers mee gereden en moest 'ie jaren later het veld ruimen omdat 'ie voor de APK werd afgekeurd wegens slechte blakers in de koplampen. In de tussentijd had ik een splinternieuwe Peugeot Partner gekocht, echter zat hierop ruim een halfjaar levertijd. En in die tussentijd leek het mij wat veel om twee keer Hfl. 400,- te besteden aan nieuwe koplampen (prijs was PER STUK!!). Met de nieuwe Partner op komst was die investerng mij simpelweg te hoog, en ruilde ik 'm in voor een tijdelijke wagen, dat werd een VW Golf Diesel.

Van deze Nissan is werkelijk nérgens een schaalmodel te vinden, evenals een dergelijke omvangrijke zoektocht naar een schaalmodel van de Daihatsu Terios geen tot weinig resultaat opleverde. Echter bleek dat "mijn" Italiaanse leverancier van auto-schaalmodellen, die soms zélf schaalmodellen produceert, een model uitbracht van een Alfa Romeo Arna.................. Daar had ik nog nooit van gehoord, doch de afbeeldingen leken héél erg op de Nissan Cherry zoals ik hem kende. Onderzoek leerde mij dat de Alfa Romeo Arna een direct broertje was van de Nissan Cherry want dit bleek een tijdelijke samenwerking tussen Alfa Romeo en Nissan. De naam "Arna" was dan ook een afkorting van "Alfa Romeo Nissan Association", maar in NL is 'ie nooit (geleverd) geweest. Het bleek sowieso geen groot succes, af gaande op Wikipedia.

Enfin, het model van resin is een werkelijk schítterend modelletje en behoefde weinig aanpassing: alleen wat kleurtjes op de stoelen en achterbank, het aanbrengen van het juiste kenteken, het aanbrengen van het CASE-IH-logo op de grille en het veranderen van de logo's. Onderstaand de foto's ervan:

Reactie's op deze website/dit bouwverslag zijn hartelijk welkom via deze link