Caterpillar D10N bulldozer, 1:50

 

Alhier komt het verslag van de "upgrade" van de Caterpillar D10 in schaal 1:50 van Conrad Modelle. Deze kocht ik met een kleine afwijking, en zonder grille, maar daar kunnen we wel wat mee.
Afgelopen weekend is 'ie vooreerst gedemonteerd en in de afbijt geweest, en nu ben ik overal aan het bijwerken want er zitten behoorlijk oneffenheden in het gietwerk.
Onderstand twee foto's van het imposante 1:1 model aan het werk:

 

 

We beginnen met het maken van detailfoto's tijdens de demontage, om later terug te kunnen kijken hoe e.e.a. in elkaar zat. Altijd makkelijk als naslagwerk!

Daarna gaan we de delen blootstellen aan de professionele afbijt, waarmee de laklaag eraf VLIEGT!!!

Vervolgens de eerste hand leggen aan het bijwerken van het gietwerk, want er zitten zoals gezegd héél veel lelijke bramen op her en der!
Alle delen worden aan het kritische oog onderworpen en bijgewerkt waar nodig!

Vandaag een nieuwe verbindings-as gemaakt die helemaal van links naar rechts door het frame en de rupsaandrijvingen loopt, inclusief de duw-armen van het dozerblad. Oorspronkelijk was dat een ééndelige as die aan beide zijden was "opgedikt" en daardoor op z'n plek werd gehouden. Daar wilde ik echter vanaf, al was het alleen maar omdat het spuiten-in-kleur straks vereist dat alle delen individueel gedaan worden.
Men neme daartoe eeén lange spijker van de juiste diameter, zaagt die op exact de goeie lengte af, en boort aan weerszijden gaatjes van 2,5mm en tapt daar schroefdraad M3, en voila!

 

 

 

Aan weerszijden vervolgens een mooi passend boutje met een bolkop met inbus, en dát staat 'm veel beter!!

 

Over de detaillering was/ben ik ook lange na niet tevreden, maar wat wil je met een massaprodukt als dit in schaal 1:50?
Nu we de káns echter hebben, grijpen we die natuurlijk wel aan: Diverse detailleringen worden aangebracht, waaronder grijpbeugels en handvaten om het instappen voor de machinist te vergemakkelijken.

 

De ROPS-beugel was ik nog vergeten in de afbijt-procedure, dus die alsnog maar even in bad gedaan.....⟹

 

Inmiddels, met alle delen kaal van de oorspronkelijke verf, heb ik uitvoerig tijd besteed aan het wegvijlen van allerlei bramen. Het model was er rijkelijk van voorzien, helaas. Dus daar moest de vijl over, want dat is géén gezicht!
Daarna heb ik mij op basis van foto's van de 1:1 uitvoering eens goed verdiept in de diverse beugels en handgrepen die op de bulldozer zitten, bedoeld om de machinist het instappen te vergemakkelijken, en de monteurs om het onderhoud te vergemakkelijken. Daar zijn er nogal wat van! En dus ook daar veel tijd aan besteed door beugeltjes te maken van 0,65mm ijzerdraad en gaatjes te boren van 0,7mm daarvoor.
Onderstaand weer wat afbeeldingen daarvan:

En dan eindelijk vandaag tijd gevonden voor het airbrushen, zowel de primer alsook de kleur. Dat bleek nog behoorlijk veel werk met al die losse onderdelen.
Helaas viel de cabine net na de spuitbeurt, samen met het blokje waarop ik 'm had geplaatst, om en beschadigde................

Zie de foto hieronder..... ⇩

Na het spuiten van het dozerblad, die eerst een tussenliggende schuur-behandeling nodig had wegens veel stof in de primer-laag, de decals gemaakt en aangebracht en een strak-passende grille gemaakt. 

Toch hier en daar maar wat bijwerken na de eerste airbrush-beurt, want de gebruikte Primer was toch wat minder geschikt (was een vullende primer, dus veel "poeder-vorming"). Naderhand vond ik een alternatieve primer, eentje die voor die-cast gemaakt is. Heb daar een ander item-onderdeel mee getest, en dat bevalt zeer goed!! Volgende die-cast gaat daarmee dus worden geprimerd, en er staan nog wel wat "(caterpillar-)items in de wacht."

Tevens enig "schade-herstel" aan de gevallen cabine gedaan qua spuitwerk;

Vervolgens de laatste decals gemaakt en aangebracht;

En daarna de zaak, i.c.m. andere items, in de blanke lak gezet: Als dat goed lukt, is dat een zeer dankbaar werkje!
En met de 2-componenten-lak van Zero-Paints wil dat altijd behoorlijk goed lukken!!

Wat bij veel van deze modellen (mij) opvalt, is dat de neus van de dozer in duikvlucht staat. Het gevolg van een te snelle assemblage-methode waarbij de verbindings-as tussen beide rupsen niet genoeg vastgezet is geworden in het midden van het chassis. Hierdoor kan het chassis te ver doorzakken en gaat daarbij "in duikstand" staan. 
Onderstaand wat voorbeelden daarvan;

 

 

 

Ik vind dat wel een afgang zeg!!!
Zo'n mooi model, en dan zo'n slechte afwerking!! Het is onvoorstelbaar dat men dat niet ziet in de produktie!!!!

Alleen al om die reden zou ik het model, wanneer het nieuw was, niet eens willen aanschaffen...........

 

 

Inmiddels zijn mijn bestelde metalen rupsen vanuit Duitsland gearriveerd, en vol spanning heb ik e.e.a. eens goed bekeken: héle mooie gedetailleerde rupsen, di absoluut heel goed op het model zouden passen.................
ZOUDEN PASSEN, inderdaad.....................want helaas doen ze dat niet.................. Het type afwerking is van een zeer hoog niveau, dat is zonder meer waar, maar juist daardoor passen ze niet: de ruimte in lengterichting aan de binnenkant van de rupsen is te smal voor de geleidewielen en -rollen in de rupsaandrijving, en het aandrijfwiel op de dozer zelf is dan weer te breed.....................
Daar ga ik nog eens rustig over nadenken.....................

 

Wordt vervolgd......................

Wel, dat nadenken heeft veel tijd gekost, héél veel! Het spuitwerk van e.e.a. was me ook niet helemaal naar de zin, hier en daar zelfs beschadigingen, de primer-laag was niet glad genoeg, en zelfs nadat ik de meeste delen al in de blanke lak had zitten, bleef het knagen.......
Kortom: het roer moest om!! De rupsen vond ik té mooi om ze niet te gebruiken voor deze bulldozer, en dus ben ik begonnen met het aanpassen van de rij-delen, om daar de rupsen op passend te maken.
Verder bleek dat de voorraad gele Caterpillar-verf, wat toch altijd weer een aandachtspuntje is, ineens in een afwijkende, nieuwere gele kleur geleverd te worden, ondanks dat ik exact hetzelfde artikelnummer besteld had.........
Redenen genoeg om ook dat geheel opnieuw op te starten!
Inmiddels, gerust enkele maanden verder, staat de bulldozer weer in de kleur, ditmaal een andere gele variant. De onderwagen is dusdanig aangepast dat de metalen rupsen passen, en vandaag (17-12-2022) heb ik nieuwe decals aangebracht. De nieuwste gele kleur-variant heb ik van/onder een andere merknaam gebruikt, doch die komt heel goed in de buurt van de oude gele kleur, die Caterpillar tot in de jaren '60 nog gebruikte. Nu is het zaak om tóch nog een dun laagje blanke lak aan te brengen om in elk geval de decals te fixeren, en dan kan de assemblage weer opnieuw aanvangen.
Eerst onderstaand maar weer eens wat foto's:

Bovenstaand de eerste aanpassingen en de proefpassing van de metalen rupsen. Het was veel werk om de onderwagen er geschikt voor te maken, temeer omdat het over een aantal aspecten gaat, bijvoorbeeld ook over de spoorbreedte, en niet alleen over de passing op de onderwagen.

Rechts het voorlopige resulaat van de gemonteerde rupsen, en dat oogt wel heel wat beter, om eerlijk te zijn.
Toch is er daarna nog weer heel veel gebeurd, zoals opnieuw een afbijt-bad en opnieuw in de kleur ge-aibrushed.
Verdere foto's en het verhaal volgen, so stay tuned!


Links en boven nog in de oude situatie, geheel gede-assembleerd, maar als je goed kijkt zie je dat de verfbeschadigingen alleen maar in aantal toenemen.......


En dus weer opnieuw in de afbijt, en naderhand ook alle grijphendels e.d. weer opnieuw maken, alvorens weer te spuiten. Ik heb nu wel een andere primer gebruikt, en ben daar beter tevreden over!

In de afbijt.......

 

 

En hier weer opnieuw in de primer, en zoals gezegd; ik heb een andere primer gebruikt. Eentje die (kennelijk) bedoeld is voor die-cast modellen (oftewel: voor metalen ondergronden). En eerlijk is eerlijk: deze doet het prima op de metalen, maar ook op de kunststof-delen!
De vorige primer was een "Filling-primer", en daardoor toch minder geschikt voor dit werk, hoewel ik altijd heb gedacht dat dat wel zou meevallen. Nou, nee dus! Een niet-vullende-primer is toch het mooist!

En hier inmiddels ook alweer in de (nieuwe gele) kleur. Zelfs de rupsen doen het goed in deze kleur die, zoals ik al zei, van een ander merk, en voor een andere machine is bedoeld. Het is zgn. "Herder-geel". Herder is een fabrikant die met name machines maakt voor sloten uit te maaien en baggeren.......

Eerlijk toegegeven: het is een hele tijd stil geweest op dit stukje van mijn website, wat te maken had met allerlei zaken die om meer aandacht vroegen dan wat ik hier aan het doen ben. Maar dat is nu achter de rug, en dit project is eigenlijk al afgerond, de D10 staat te pronken in de Caterpillar-vitrine.
Vanaf hier gaan we weer verder met de opbouw nadat e.e.a. is gespoten.

Zoals je ziet heb ik 'm op een washandje staan, puur ter bescherming van e.e.a.
De zuigerstangen uit de hydr. cilinders heb ik stuk voor stuk gepolijst, hetgeen ze een realistischer uiterlijk geeft, alsof ze werkelijk zijn verchroomd.
We zetten de boel één voor één zo weer terug in elkaar, totdat het weer één geheel is geworden.

Het idee kwam bij me op om bij de Ripper hydraulische slangen te gaan monteren.. Daarvoor heb ik 1mm. dun rubber slang gebruikt en uit een sprue de T-stukjes gemaakt. Om de laatste vast te zetten gebruik gemaakt van secondenlijm die langzamer droogt, maar dan wel zonder witte waas achter te laten. Moest 'ie wel een hele nacht "op z'n gat staan"...

En dit is 'r geworden, nu pronkend tussen andere bulldozers, de D11 en de D8 in, gezamenlijk op een plank in de Caterpillar-vitrine!
Nu ooit ergens nog eens een D9 zien te vinden......


Maak jouw eigen website met JouwWeb