Caterpillar buldozer D10N, 1:50

 

Alhier komt het verslag van de "upgrade" van de Caterpillar D10 in schaal 1:50 van Conrad Modelle. Deze kocht ik met een kleine afwijking, en zonder grille, maar daar kunnen we wel wat mee.
Afgelopen weekend is 'ie vooreerst gedemonteerd en in de afbijt geweest, en nu ben ik overal aan het bijwerken want er zitten behoorlijk oneffenheden in het gietwerk.
Onderstand twee foto's van het imposante 1:1 model aan het werk:

 

 

We beginnen met het maken van detailfoto's tijdens de demontage, om later terug te kunnen kijken hoe e.e.a. in elkaar zat. Altijd makkelijk als naslagwerk!

Daarna gaan we de delen blootstellen aan de professionele afbijt, waarmee de laklaag eraf VLIEGT!!!

Vervolgens de eerste hand leggen aan het bijwerken van het gietwerk, want er zitten zoals gezegd héél veel lelijke bramen op her en der!
Alle delen worden aan het kritische oog onderworpen en bijgewerkt waar nodig!

Vandaag een nieuwe verbindings-as gemaakt die helemaal van links naar rechts door het frame en de rupsaandrijvingen loopt, inclusief de duw-armen van het dozerblad. Oorspronkelijk was dat een ééndelige as die aan beide zijden was "opgedikt" en daardoor op z'n plek werd gehouden. Daar wilde ik echter vanaf, al was het alleen maar omdat het spuiten-in-kleur straks vereist dat alle delen individueel gedaan worden.
Men neme daartoe eeén lange spijker van de juiste diameter, zaagt die op exact de goeie lengte af, en boort aan weerszijden gaatjes van 2,5mm en tapt daar schroefdraad M3, en voila!

 

 

 

Aan weerszijden vervolgens een mooi passend boutje met een bolkop met inbus, en dát staat 'm veel beter!!

 

Over de detaillering was/ben ik ook lange na niet tevreden, maar wat wil je met een massaprodukt als dit in schaal 1:50?
Nu we de káns echter hebben, grijpen we die natuurlijk wel aan: Diverse detailleringen worden aangebracht, waaronder grijpbeugels en handvaten om het instappen voor de machinist te vergemakkelijken.

 

De ROPS-beugel was ik nog vergeten in de afbijt-procedure, dus die alsnog maar even in bad gedaan.....

 

Inmiddels, met alle delen kaal van de oorspronkelijke verf, heb ik uitvoerig tijd besteed aan het wegvijlen van allerlei bramen. Het model was er rijkelijk van voorzien, helaas. Dus daar moest de vijl over, want dat is géén gezicht!
Daarna heb ik mij op basis van foto's van de 1:1 uitvoering eens goed verdiept in de diverse beugels en handgrepen die op de bulldozer zitten, bedoeld om de machinist het instappen te vergemakkelijken, en de monteurs om het onderhoud te vergemakkelijken. Daar zijn er nogal wat van! En dus ook daar veel tijd aan besteed door beugeltjes te maken van 0,65mm ijzerdraad en gaatjes te boren van 0,7mm daarvoor.
Onderstaand weer wat afbeeldingen daarvan:

En dan eindelijk vandaag tijd gevonden voor het airbrushen, zowel de primer alsook de kleur. Dat bleek nog behoorlijk veel werk met al die losse onderdelen.
Helaas viel de cabine net na de spuitbeurt, samen met het blokje waarop ik 'm had geplaatst, om en beschadigde................

Zie de foto hieronder.....

Na het spuiten van het dozerblad, die eerst een tussenliggende schuur-behandeling nodig had wegens veel stof in de primer-laag, de decals gemaakt en aangebracht en een strak-passende grille gemaakt. 

Toch hier en daar maar wat bijwerken na de eerste airbrush-beurt, want de gebruikte Primer was toch wat minder geschikt (was een vullende primer, dus veel "poeder-vorming"). Naderhand vond ik een alternatieve primer, eentje die voor die-cast gemaakt is. Heb daar een ander item-onderdeel mee getest, en dat bevalt zeer goed!! Volgende die-cast gaat daarmee dus worden geprimerd, en er staan nog wel wat "(caterpillar-)items in de wacht."

Tevens enig "schade-herstel" aan de gevallen cabine gedaan qua spuitwerk;

Vervolgens de laatste decals gemaakt en aangebracht;

En daarna de zaak, i.c.m. andere items, in de blanke lak gezet: Als dat goed lukt, is dat een zeer dankbaar werkje!
En met de 2-componenten-lak van Zero-Paints wil dat altijd behoorlijk goed lukken!!

Wat bij veel van deze modellen (mij) opvalt, is dat de neus van de dozer in duikvlucht staat. Het gevolg van een te snelle assemblage-methode waarbij de verbindings-as tussen beide rupsen niet genoeg vastgezet is geworden in het midden van het chassis. Hierdoor kan het chassis te ver doorzakken en gaat daarbij "in duikstand" staan. 
Onderstaand wat voorbeelden daarvan;

 

 

 

Ik vind dat wel een afgang zeg!!!
Zo'n mooi model, en dan zo'n slechte afwerking!! Het is onvoorstelbaar dat men dat niet ziet in de produktie!!!!

Alleen al om die reden zou ik het model, wanneer het nieuw was, niet eens willen aanschaffen...........

 

 

Inmiddels zijn mijn bestelde metalen rupsen vanuit Duitsland gearriveerd, en vol spanning heb ik e.e.a. eens goed bekeken: héle mooie gedetailleerde rupsen, di absoluut heel goed op het model zouden passen.................
ZOUDEN PASSEN, inderdaad.....................want helaas doen ze dat niet.................. Het type afwerking is van een zeer hoog niveau, dat is zonder meer waar, maar juist daardoor passen ze niet: de ruimte in lengterichting aan de binnenkant van de rupsen is te smal voor de geleidewielen en -rollen in de rupsaandrijving, en het aandrijfwiel op de dozer zelf is dan weer te breed.....................
Daar ga ik nog eens rustig over nadenken.....................

 

Wordt vervolgd......................

Maak jouw eigen website met JouwWeb