Caterpillar 950 shovel, 1:24

Zoals vermeld in mijn "Wensenlijst" was ik op zoek naar een model van de Payloader H65. Deze heb ik inmiddels gevonden en opnieuw in de kleur gespoten, de juiste kleur welteverstaan.
In mijn zoektocht daarnaar echter vond ik een metalen schaalmodel van een Caterpillar shovel type 950, fabrikaat Strenco (???). Een wel héél mooi modelletje, waarschijnlijk ooit gemaakt als zandbak-item voor de jongere generaties. Maar naar mijn bescheiden mening zelfs dáárvoor haast te mooi!
Via Marktplaats dus ooit eentje aangeschaft, en toen die een tijdje in de vitrine stond het idee opgevat om er nóg eentje te kopen, en daarop weer eens een cabine te maken.
Het onderstaande proces gaat dus daarover, maar eerst wat foto's van het WWW van het model:

Mijn Marktplaats-aanwinst was trouwens behoorlijk "bespeeld": vrij veel verf-beschadigingen, missende onderdeeltjes (stuurwiel, uitlaat en zitting), maar dat was nou juist niet erg. Immers: ik ga hem upgraden!?

We beginnen weer met het maken van detail-foto's die later eventueel als referentie dienen, o.a. voor het namaken van de juiste decals.
Vervolgens het de-assembleren en het afbijt-bad waarmee de verf er werkelijk af vliégt! Daarna de nodige technische veranderingen / verbeteringen die bijvoorbeeld de stabiliteit moeten verbeteren en de ruimte op de diverse bewegende delen opheffen. En ja, dan moet je soms meer dingen los-halen dan je oorspronkelijk voorzag!?
Intussen héél veel "onderzoek" gedaan op het WWW naar informatie, maar voorál foto's! Die moeten dienen om de cabine straks mee vorm te gaan geven! Er gaat niets boven voldoende referentiemateriaal!

 

En na het afbijt-bad beginnen we aan de eerste technische verbeteringen. Nieuwe schroefdraad en bijbehorende boutjes zijn op veel plekken géén overbodige luxe......

Links en rechts wat foto's die als voorbeeld dienen hoe het uiteindelijke doel eruit ziet.

Let wel: ik bouw haar als nieuwe machine die zó uit de fabriek komt, hágelnieuw!
Referentie-foto's zijn (overduidelijk) van machines op leeftijd.

Bij de bouw van de cabine voor de Caterpillar bulldozer D8H ben ik begonnen met het maken van een proto-type cabine van karton. Dit omdat dat een makkelijk te ver- en bewerken materiaal is, goedkoop is, en je al snel de juiste richting pakt. En mócht het misgaan, dan is er geen man over boord, en begin je gewoon opnieuw.
Zo ook nu dus weer gedaan, met onderstaand resultaat:
Wel heb ik, om e.e.a. wat te verstevigen, alle karton "ingesmeerd" met een laagje cyanoacrylaat, oftewel secondenlijm. Wanneer dat is ingetrokken en opgedroogd, krijg je véél meer stevigheid in het geheel!

Vanaf vandaag, 08 augustus, ben ik na drie weken zomervakantie weer aan het werk. Eens kijken wanneer er weer tijd zal zijn voor het vervolg van dit project. Aangezien we ook de bestrating en de tuin aan het aanpakken zijn, zal dat vervolg weleens wat langer op zich kunnen laten wachten......

 

Tussen de bedrijven door (het bestraten kost inderdaad véél tijd!), heb ik toch even de tijd gevonden om de proto-type cabine in de kleur te spuiten. Even dus een klein voorproefje hierbij van wat het ongeveer kan gaan worden:

 

Vandaag (18-09) tóch wat tijd gevonden voor wat kleine vorderingen, slecht weer heeft soms toch zo z'n voordelen! 😉

Ik heb nog weer wat aan de cabine-inrichting gedaan en heb de grille uitgefreesd en vervangen door een véél realistischer versie;

              

En zeg nou zelf: dit lijkt toch véél beter zo!!   ➪➪➪➪

Ik geef toe: het is even "prutsen" en het is niet altijd even makkelijk, maar het is het zéker wel waard!!

Als 'ie straks gespoten is in de juiste kleur, oogt dit vele malen realistischer!!

 

Het aspect waar ik veel aandacht en tijd aan besteed is het maken van details. Immers, detaillering zorgt voor het verschil tussen een "speelgoedmodel" en een "schaalmodel". En dus ook voor deze 950!
Gedetailleerde zaken in de cabine in de vorm van bedieningshendels / -knoppen, een stoeltje en een realistischer-ogend dashboard zijn dan zaken die ik probeer na te maken. Voor de inspiratie en voor het juiste richtinggevoel daarin ga ik, al ruim vóórdat ik met zo'n project begin, op het internet op zoek naar foto's van een 1:1 model en zoek daar naar de juiste info omtrent bedieningshendels e.d.
Met als voorlopig resultaat onderstaande foto's daarvan:

 

Zoals de afbeeldingen laten zien, is het dashboard erg klein! Tóch wil ik ook dit graag zo gedetailleerd als mogelijk, en probeer ik een aantal metertjes e.d. erop te maken. Op de afbeeldingen is e.e.a. nog niet in kleur en ziet er daardoor wat vertekend uit, maar dat wordt nog wel anders.

Bovenstaande afbeeldingen laten dan een "compleet beeld" zien van hoe het interieur van de cabine gaat worden. Dashboard, hendels, pedalen e.d. zijn dus toegevoegd voor een realistischer beeld.
Rechts nog even met de proto-cabine.

 

 

Nu kreeg ik het idee om de motorruimte wat meer inzichtelijk te maken. De manier waarop de fabrikant het nu heeft gedaan is erg onrealistisch, dat zou anders moeten (kunnen). En dus eens in de grabbelbak gezocht naar een motorblok wat daar nog rondslingert, en eens nadenken hoe één en ander vorm te geven.

Om te beginnen moet van de zescilinder een viercilinder gemaakt worden. Wel, da's zo gedaan: de zaag moet erin. Tóch ben ik erg van het "inschatten vooraf" omdat ik dit motorblok eigenlijk al ergens anders voor had gereserveerd, en doorzagen kan natuurlijk maar één keer.......

Inmiddels de "gang d'r weer redelijk in"; van de zescilinder een viercilinder gemaakt, extra dingetjes opgebouwd, leidinkjes en bekabeling her en der aangebracht. Motor-tussenschot en uitlaatdemper gemaakt. Nog wat kleine details toegevoegd aan het dashboard.
Ook de achterlichtpartij was bij nader inzien aan verandering toe: op afbeeldingen van het 1:1-model bleek e.e.a. "doorzichtig", en dus moest de boor 6mm. erdoor. Nu dus op zoek naar lensjes in wit en rood. Lamp-behuizingen heb ik inmiddels wat mee ge-experimenteerd: die kun je mooi van Polymeer-klei maken!!
En vandaag begonnen aan de definitieve cabine, gemaakt van geschuimd PVC-papier. Het materiaal wat architecten veelal gebruik(t)en voor het maken van maquettes. Onderstaand wat beelden van de vorderingen:

Omdat de motor in het 1:1-model wat achter beplating zit "weggewerkt", had ik toch het idee die grote uitsparingen in de zij-beplating wat te willen opvullen. Ik heb nu afneembare zijbeplating gemaakt, en ben eerlijk gezegd nog niet 100% tevreden.....
Het is even het eerste idee, maar ik moet er nog aan wennen. Misschien wordt het beter als het in de kleur staat straks.....

 

Zoals ik al zei, vandaag gestart met de bouw van de definitieve cabine die erop komt.
Daar zit nog wel het één en ander aan reken- en meetwerk in, want het Proto-type was van karton, en diende vooral voor de eerste indruk. Nú komt het veel meer op de details aan, maar ik heb de smaak te pakken!!

Één van de lastigste stukjes in het cabine-project is het scharnierend maken van de deurtjes. De eerste poging daartoe mislukte doordat dun-vloeibare secondenlijm snel op plekken gaat zitten waar je het nou juist níét wilt hebben!?!

Enfin, een nieuwe poging met andere scharnier-busjes (kralen), en twee-componentenlijm levert vooralsnog een beter resultaat op. 

En ook hierin gaan de vorderingen verder gestaag door. De bijdragen op de website hebben wat te lijden (gehad) van het wegvallen van de glasvezelverbinding, door werkzaamheden in onze straat kortgeleden (vanaf 29-09-2022 geen glasvezel meer..........zucht.....), maar hieronder de betreffende afbeeldingen van de laatste vorderingen:

Het was een behóórlijk "ge-pier en gepruts" om alle delen, met name de schuine, netjes en goed-passend in elkaar te krijgen. De eerste vormen maak je natuurlijk "ruw" en daarna moet de ruimte voor de beglazing er nog uit, maar het resultaat staat er en mag er zijn!!

 



Het interieur van de cabine bevindt zich grotendeels op het chassis, zoals dashboard, bedieningshendels en zitting. Toch is er één dingetje wat ik op foto's van 1:1-modellen zag wat mijn aandacht trok, en wat ik toch ook wel graag wilde namaken. Namelijk, een klein "kacheltje", voor zover je dat zo kunt noemen. Want het dingetje staat niet in verhouding tot wat de hedendaagse machinist aan comfort en mogelijkheden heeft in zijn (of: haar) cabine! Ik heb me dus volledig moeten oriënteren op basis van die plaatjes, en dat is volgens mij redelijk gelukt!
Bijgaand wat afbeeldingen daarvan:

En inmiddels, we spreken half december 2022, is ook in het bouwproces van de 950 het één en ander aan vorderingen weer zichtbaar. Het is een bekend gegeven, maar de juiste gele kleur vinden voor Caterpillar is en blijft een dingetje. Toch heb ik ook hierin stappen kunnen zetten, en de resultaten daarvan zijn nu zichtbaar:

De eerste twee foto's (rechts boven) laten het model nog zien in de "officiële" gele Caterpillar-kleur zoals ik die van mijn vaste leverancier betrek. Echter was de nieuwe bestelling ineens anders van kleur: het bleek de nieuwste gele variant te zijn, en daarmee "te bruin".............

Ik heb dus het nodige aan lef moeten tonen, en heb zelf één en ander gemengd om zo tot de juiste gewenste gele kleur te komen. Op diverse fora op het WWW kom je datzelfde probleem tegen: de enige juiste kleur zou je eigenlijk bij de CAT-dealer moeten halen.

En eindelijk de tijd gevonden voor het afmaken van het spuitwerk, namelijk de 2-componenten-blanke-lak gespoten. 
Dat geeft altijd een zeer fraai resultaat met een erg mooie glans! Na het lakken de verdere hand gelegd aan de detaillering door de diverse delen van de juiste kleur te voorzien, zoals stuur, stoel, dashboard en bedieningshendels. 
Nou komen we in de buurt!

 

Ook het motorblok ondergaat een kleine update qua verf-details door her en der kleinere onderdelen in passender kleuren te maken. 

 

De achterlichten behoeven speciale aandacht door hun behuizing zwart te verven alvorens de juiste kleur foto-ets lampjes erop te lijmen. 
Juist door deze details verandert het speelgoedmodel in een schaalmodel!
⟽      Hier links en helemaal rechts      ⟾
goed zichtbaar hoe de grille er met deze aanpassing véél beter uitziet dan het origineel, namelijk een sticker...........


Boven, rechts en onder het verdere proces m.b.t. de assemblage van de achterlichten, de voorzijde, de armen en de bak.
Ook heb ik voor de motorruimte aan weerszijden afdekplaten gemaakt, waarvan rechts-boven ééntje zichtbaar is. Dat doet meer recht aan de werkelijkheid.


En zo wordt het langzamerhand tijd voor de cabine. Op bijgaande foto's even de "proef-passing" om te kijken of e.e.a. na de spuitbeurt nog past. De deurtjes heb ik ditmaal met meer speling gemaakt, maar zelfs nu blijkt dat nog tegen te vallen......
Koplampen naast de armscharnieren alvast even zwart gemaakt.

De scharnieren ga ik een volgende keer tóch nog weer anders construeren, want ze blijven op deze manier té kwetsbaar!

Rechts het eerste glaswerk in de vorm van de voorruit, nog voorzien van de beschermende folielaag die later wordt verwijderd. Nu maken we echt meters!!

Miniatuur-instructieschildjes en serienummerplaatjes doen het op deze schaal werkelijk fantástisch!!

Wat het in het kader van een goeie detaillering ook altijd goed doet, zijn foto-ets-onderdelen zoals bijgaand (rechts) de koplampglaasjes. De koplamvorm (half-rond) heb ik "scratch" gemaakt van polymeer-klei.


En zo belanden we in de voor-laatste fase, waarin alle raampjes op maat gemaakt worden, de "denkbeeldige" raamrubbers zwart worden gekleurd, de spiegels zilverkleurig, en aan de achterzijde voorzien van spiegelende folie, de ruitenwisser gemaakt en gemonteerd, de olie-peilstok rood geverfd, maak ik tóch nog een extra gaatje met passend schroefje aan de voorzijde van de cabine om hem goed op z'n plek te houden, een extra stel werklampen aan de voorzijde van de cabine, en zo wat dies meer zij.
Al met al heel veel werk, heel veel details, maar met een súper-resultaat!!!

I just LOVE details!!!!!

 

Oudejaarsdag 2022: ze is nagenoeg klaar. Nog wat laatste details, maar nu eerst een "echte foto-shoot":

En wat zijn dan die laatste, állerlaatste details? Wel, de hydrauliekslangen naar de cilinders, en tóch nog even de cilinders weer uit elkaar halen om de plunjers te polijsten, waardoor ze glimmend als chroom toch nét even echter lijken!!
Helemaal onderaan de foto's in de vitrine, waar ze naast haar zus staat die nog origineel is (onbewerkt).

Graag nodig ik je uit om een reactie te sturen wanneer je van mijn hobby mee-geniet. Dit kan via het onderstaande formulier, waarvoor bij voorbaat mijn hartelijke dank!


Maak jouw eigen website met JouwWeb