MB Sprinter Beenhakker (1:50)

Zoals ik al zei waren het roerige tijden na de eeuwwisseling in de revalidatietechniek. Hmm, eigenlijk nu nog steeds, ik schrijf juli 2021.

Van overnames en samenwerkingsverbanden kwam het dan ook hier en daar, en vorig jaar is een grote speler in die markt zelfs failliet gegaan! Iets wat nog nooit eerder werd vertoond!!

In voetbaltermen, die overigens héél ver bij mij vandaan staan, spreekt men weleens over "020" en "010" en dat dat niet matcht. Eigenlijk maakten wij hetzelfde mee toen Beenhakker ons overnam. Nog los van de gebrekkige communicatie, was het verhaal wat men naar buiten bracht niet volledig en niet volledig juist. Zaken waaraan ik mij buitengewoon erger, en die dus medebepalend worden voor de verhoudingen.

Enfin, terug naar de servicebussen: het model Sprinter van de zoveelste generatie (ik ben de tel al kwijt...) zie je in 1:1 op onderstaande afbeeldingen:

Het modelletje wat ik hiervoor koos en kocht was een brandweerbusje in schaal 1:50 van Bburago. Een mooi busje wat qua vorm en verhoudingen een prima uitgangsbasis vormde om daar de Beenhakker-Sprinter van te kunnen maken.

Het model heb ik voorzien van "scratch"-gemaakte spiegels, want die zaten er niet op. Daarnaast waren er op het 1:1-model zgn. "side-bars" aangebracht: deze heb ik op het model gemaakt van een paar forse spijkers waarin ik gaatjes heb geboord en dunnere ijzerdraadjes heb gebruikt om ze aan elkaar en aan het chassis te monteren. Laatstgenoemde met twee-componentenlijm. Bestickering zelf nagemaakt en op de zijkanten zelfs in twee lagen aangebracht omdat het zijraam in de schuifdeur erg door-scheen. Aan de binnenzijde, op één van de foto's te zien, links-onder, zit een opgeklapte oprijplaat zoals die veelvuldig wordt gebruikt in de revalidatietechniek. Hier op schaal nagemaakt van wat kleine houtjes en horren-gaas. Al met al weer een geslaagd model voor in de rij Bedrijfsbusjes.

Tenslotte, onderstaand, nog even met zijn voorganger op de foto waarop duidelijk het verschil in schaal is te zien: de linker is 1:50 en rechts 1:43.

 

Reactie's op deze website/dit bouwverslag zijn hartelijk welkom via deze link