Zetor 2011 - 1:35 - SKP Models

 

In mijn puberteit kwam ik veel op de boerderij van mijn klasgenoot en toen schoolkameraad, waar men twee Zetor trekkers had.

De kleinste variant daarvan was de twee-cilinder 2011, een compact en klein trekkertje maar béresterk!
Daarmee hebben we veel werkzaamheden gedaan samen, en later ik ook alleen.
Op die manier heb ik wat gekregen met het Tsjechische merk, en daarom behoort een model van de 2011 ábsoluut thuis in mijn verzameling schaalmodellen! Een "kant-en-klaar"-schaalmodel is niet voorhanden, maar er kwam een kans voorbij om een 3D-geprinte bouwkit te bemachtigen, rechtstreeks vanuit Tsjechië. Een zéér gedetailleerd modelletje, uitermáte kwetsbaar daardoor, maar toch zeker de moeite waard voor de gevorderde modelbouwer!
Onderstaand hiervan het bouwverslag, wat werd afgerond zo'n beetje eind augustus 2023.


Veel lees- en kijkplezier gewenst!
→ Click op een afbeelding om een grotere foto te zien!!

 

Bovenstaand het bouwdoosje uit Tsjechië, 3D-geprint, erg gedetail-leerd, maar daardoor ook erg kwetsbaar!

Ook hier kies ik voor extra detaillering, bijv. in de vorm van extra leidin-kjes e.d.

 

Al met al is het voor een 3D-print een heel mooi dingetje, en hoewel erg klein, zijn de details uitermate realistisch!
Rechts is te zien hóé klein hij werkelijk is, naast de bouwbeschrijving van ongeveer een A4-tje.

Naast een kleine uitbreiding van de details maak ik tevens een valbeugel op schaal na. Precies zoals het in werkelijkhied was op het trekkertje waar ik veel mee heb gewerkt.

Juist dat maakt hem uniek!

Omdat dit een trekkertje is wat twee kleuren heeft kun je niet alles in één keer airbrushen. Er moeten dus delen worden "afgedekt" die niet in de kleur worden gespoten die je op dat moment spuit, en daarvoor gebruik ik Maskol, een vloeibaar latex wat droogt en dan een soort vliesje vormt. Dat haal je dan later weer weg, maar dat ging nu niet erg voor de wind... Er sneuvelde het één en ander...........

........zodat schade-herstel achteraf noodzakelijk bleek. Je ziet op één van de foto's het koppelingspedaaltje wat afbrak tijdens het verwijdern van de Maskol. Dat is materiaal in een "dikte" van MAAR 0,15mm.
En dát weer herstellen vergt een engelengeduld..........

 

Na het verwijderen van de Maskol (overigens wel heel mooi spul voor deze toepassing!!) en het nodige herstelwerk her en der komt het spuiten van de blanke lak.
En dáár zie je een model altijd érg van opfleuren!!
De glans die blanke lak achterlaat of veroorzaakt vind ikzelf altijd de "Finishing Touch", want immers daarvan gaat hij blinken als splinternieuw!!


Links en hierboven de foto's van de blanke-lak-airbrush-sessie, en vanaf hier naar onderen toe de foto's van het eindresultaat:
→ Click op een afbeelding om een grotere foto te zien!!