Dashboard-Kniktrekkers

 

In de periode dat ik in Amsterdam werkzaam was, en in de buitendienst Service reed, had ik twee kleinere modelletjes op mijn dashboard.
Één was een kniktrekker van het merk Case-International, en de andere was  een bulldozer D6 van Caterpillar, beide in schaal 1 op 64.

 

Al een tijdje liep ik met het idee te spelen om weer iets op het dashboard van de Servicebus te willen hebben, maar dan wel iets aparts!
In de grootste Aziatische webwinkel vond ik héééééle kleine LED-jes, die al "bedraad" worden aangeleverd, simpelweg omdat het ZOOOOOO klein is dat je met een soldeerbout écht niks kunt, anders dan ellende aanrichten!
Om je een beetje een idee te geven van het formaat ervan, onderstaand even wat afbeeldingen:

Inderdaad, zoals je ziet, ze zijn MEGA-klein!!!!! Uitermate geschikt om ergens in-te-bouwen, bijvoorbeeld schaalmodelletjes op kleine schaal (1:64 - 1:87 en kleiner). In de modelspoorwereld zijn ze dan ook erg in trek!

De "trekkertjes" die ik had bedacht voor op m'n dashboard zijn allen Amerikaanse types, zgn. Knik-trekkers, omdat ze sturen middels een scharnier tussen het voorste deel en het achterste deel van het frame. "Articulating", zoals het in de Engelse taal wordt genoemd.
Tijdens de diverse bezoekjes die ik regelmatig pleeg bij leveranciers en beurzen al gauw wat modelletjes op de kop getikt, waaronder enkele zéér zeldzame (daar kwam ik net pas achter.............):

Goed, overal dus flínk de "sloophamer" in..........................neen, in tegendeel: heel zorgvuldig de-monteren omdat ze op deze schaal toch wel erg kwetsbaar zijn! Vaak zitten de wielen nogal vast op de as, en dat is meestal het grootste struikelblok. De chassis-delen zijn vrijwel altijd in twee helften, dus die moeten sowieso van elkaar af. Daarbij voorzichtig boren want dezelfde gaatjes worden weer opnieuw gebruikt, nu voorzien van schroefdraad wat ik zelf tap in M2 of M2,5. Daarin komen weer passende boutjes om de boel weer bij-elkaar te krijgen!
De motorkappen van de Steigers en de International laten al zien waar de koplampen zitten, dus daar kleine gaatjes geboord (0,6mm) voor de draad-doorvoer, en aan de voorkant een nog iets groter gaatje, héél ondiep, waarin het LED-je komt. Vervolgens de bedrading doorvoeren door het gehele chassis, aan de achterzijde van de chassis een klein connectortje gemaakt en vastgelijmd om straks de voedingsspanning te kunnen aanvoeren.
De CASE is hierbij lichtelijk een "vreemde eend in de bijt" want het is geen knik-trekker! Bovendien moest ik het internet op om op te zoeken waar in vredesnaam de koplampen waren geplaatst op dat ding.......... Het bleek dat deze op de voorkant van de spatborden zaten, en wel TWEE naast elkaar.................... Hmmmm, dat wordt dus een uitdaging.......!!

Onderstaand even een idee van het resultaat aan één van de Steiger kniktrekkers:

De afgelopen dagen nog flink bezig geweest om alle trekkertjes uiteindelijk helemaal klaar te krijgen (iets afmaken is niet een heel sterk punt bij mij..........). Enfin, uiteindelijk is alles gelukt, en vandaag heb ik het bijbehorende plankje eronder gemaakt waarop de trekkers staan vastgemaakt zodat ze op het dashboard in bochten niet gaan wegschuiven. Daarop een klein zwart buisje gemaakt waarin de bedrading netjes weggewerkt is zodat je die niet ziet, en een klein AAN/UIT-schakelaartje erop.
Nu nog effe uit-vogelen hoe ik een USB-stekker kan gebruiken voor de voedingsspanning, die daarbij moet worden verlaagd van 5Volt naar zo'n 3Volt.
Onderstaand wat beelden van het eind-resultaat:

                                                                                                                                                                                                                      ©Jan Zijnstra, Juni 2022