Caterpillar D8H bulldozer

Ook hier weer zo'n juwééltje van een bouwdoos waarvan mijn vingers gaan jeuken, maar die ook "in de wachtrij"  staat, geduldig wachtend tot het haar beurt is: Caterpillar (waarschijnlijk wegens licentie's en/of naam-rechten nu genaamd: Construction-) Bulldozer van AMT in 1:25.

Rechtsboven op de doos, net onder de letters O, Z en E, stond voorheen het CAT-logo afgebeeld.

En waarde lezer(es): we zijn begonnen! Let wel: niet met de bouwdoos, maar met een oude versie van deze bulldozer die ik ooit via Marktplaats op de kop had getikt. Die wordt het eerste deel van het Project, en zal ik gaan voorzien van een cabine. Ja, want dat vind ik stukken mooier! En bovendien waren cabines in ons koude kikkerlandje bepaald geen luxe!?

Het uitgebreide(re) verslag van het project vind je op het Modelbrouwersforum, hier zal dat beperkter zijn. Mocht je toch de uitgebreidere versie willen lezen/zien, click dan even op het rood-gekleurde woordje hierboven "Modelbrouwersforum".

Onderstaand de eerste foto's:

Het oude ding moest eerst maar eens grondig worden schoongemaakt! Tjonge, die heeft een stof moeten happen zeg!

Na een schoonmaakbeurt eerst maar eens grondig inspecteren hier en daar.

 

Van een bouwdoos op deze schaal (1:24) is vaak veel meer moois te maken wanneer je zaken gaat detailleren. En dus maken we o.a. brandstofleidingen op het motorblok, zoals hieronder te zien.

Het is soms behoorlijk passen en meten om de gewenste detaillering aan te brengen, maar het resultaat rechtvaardigt dat meestal.

Brandstof-, koelwater- en hydrauliekleidingen maken het plaatje natuurlijk wel véél echter, evenals de juiste bedieningshendels!!

Over de standaard rupsen ben ik evenwel nog (lang) niet tevreden: omdat we in NL vaak te maken hebben met drassige bodem werden en worden vele rupsvoertuigen uitgerust met brede(re) rupsen, tot soms wel 1 meter!

Daar moet ik nog 'ns verder over prakizeren...

Op de foto's hierboven is een Caterpillar graafmachientje te zien van het fabrikaat Bruder. Die maken hele mooie rups-voertuigen én dus rupsen in de schaal 1:16, en van één van dezen heb ik al eens eerder rupsen los ingekocht om een andere graafmachine mee uit te rusten (LINK).

Misschien moeten we dat truukje maar eens herhalen hier..........

Rechts een originele bouwdoos-uitvoering.......

Zoals ik eerder al aangaf ligt het in mijn bedoeling de bulldozer te gaan voorzien van  een cabine. Een onderzoekje op het WWW leerde me dat er echter heel veel variatie blijkt te (hebben) bestaan in cabines op de D8H. Klaarblijkelijk werden die in de landen waarin hij werd geïmporteerd naderhand, plaatselijk gefabriceerd en opgebouwd.

Tijd voor een test-versie, van karton!

En inmiddels, na de kartonnen testversie van de cabine, wat kleine wijzigingen aangebracht qua interieur waaronder de schakelunit waarmee de bestuurder traploos drie versnellingen kan schakelen zowel vooruit als achteruit, het zgn. Powershift-principe. Daarnaast nog wat detaillering aan de kabeluitvoer van de "stuurkolom" en nog wat "electriciteits-kabeltjes" aangelegd.

Daarna begint "het echte werk" en wel de bouw van de cabine. Ik moet zeggen: wel een monnikenwerkje hoor!! Ik heb gekozen voor het zgn. "Foamboard" een geperst schuim-papier-materiaal wat toch stevig is en toch gemakkelijk te bewerken. Zie onderstaand de voorlopige resultaten.

En inmiddels, zoals te zien is op de foto's, krijgt de cabine langzaam vorm. Meten, meten en nog eens meten alvorens te snijden in het foamboard. Want, eens mis-gesneden is het goed mis........

 

 

 

En dan is daar het vraagstuk nog omtrent de rupsen..........

Ik twijfel over de originele rupsen: vind ze qua vorm niet "echt genoeg" ogen, en bovendien erg smal........ Daarom bij een leverancier online bredere rupsen als los onderdeel angeschaft, en hier zie je het verschil daarin:

 

Links de bredere rupsen (van het merk Bruder, en dus los te koop), en rechts de originele rupsen, zoals die in de bouwdoos zitten.

Vooral op de drassige NL'se bodem wordt al heel snel voor bredere rupsen gekozen omdat daarmee de druk per vierkante centimeter wordt verlaagd, wat bodemverslechtering voorkomt én bovendien het risico op vastlopen van de machine in de drassige bodem kan voorkomen!

 

 

 

Nou eens kijken hoe het staat!

Die brede rupsen ogen wel héél mooi moet ik zeggen!! Die maken het een robuuste machine!

Het schuifbord heb ik er ook even los aangehangen om te zien of de breedte van de rupsen hier niet een probleem zou zijn. Valt gelukkig erg mee!

In modelbouwtermen heet dit een "Dry-Fit".

Bovenstaand is te zien hoe ik voor elke opening vervolgens een raampje op maat heb gemaakt. Uiteraard zit er in een cabine natuurlijk glas en dus moet dat ook hierin. Ik heb hiervoor transparant polystyreen gebruikt, een wat zachter kunststof als plexiglas, en daardoor dus ook wat makkelijker te verwerken: de grote lijnen zijn met een goeie huishoudschaar te knippen, de bochtjes heb ik met een grote nagelknipper mooi rond kunnen knippen, Uiteindelijk, voor de betere passing, de zijkantjes allemaal licht geschuurd. Maar goed: 12 stuks raamwerk, daar gaat zomaar een halve dag tijd in zitten.........

Verder vind ik het een "issue" dat de deurtjes moeten kunnen worden geopend en gesloten. Dus ook daar ging e.e.a. aan hoofdbrekens overheen alvorens ik een werkend principe had gevonden: ergens had ik ooit héle kleine scharniertjes gekocht, maar zelfs die waren nog te groot. En dus zelf iets gemaakt van een heel dun buisje aluminium en bloemisten-ijzerdraad. En dát werkt goed!!

Bij een Tsjechische webshop voor truck-onderdelen kocht ik diverse detaillerings-items die speciaal voor deze bulldozer-kit worden gemaakt. Heel leuk spul!!!

 

Rechts de zuigerstangen die ik heb vervangen door aluminium buisjes die iets dikker zijn, en daarmee realistischer, maar ook tenminste RECHT zijn, en niet kromgebogen.

En hierboven afgebeeld de cabine, samen met andere onderdelen (deurtjes en rups-schakels) alsmede een 1:43 Fiat 127 van een goede vriend, die in de grondverf/primer gespoten zijn. Nu eerst maar even goed laten drogen!

Rondom afbeeldingen van de laatste vorderingen, waaronder het maken van een realistische(r) grille, het aanbrengen van het gedetailleerde Tsjechische dashboard, en het eerste airbrush-spuitwerk. Inmiddels vandaag ook al met de gele kleur gewerkt!

Onderstaand de volgende stapjes: de grille-in-wording (met dank aan die grote Aziatische webwinkel!), en een opstaande rand op het dozerblad:

 

De nieuwste vorderingen op dit moment:

De cabine is in de blanke lak gespoten, nadat de afplakband van het cabinedak bijzónder lastig te verwijderen bleek, zichtbaar op de foto's hiernaast: de lijmlaag bleef achter.....

 

 

Hat resultaat van de (2-componenten) blanke lak is evenwel buitengewoon goed geslaagd!!

Na de spuit-actie van de cabine de laatste hand gelegd aan de dozer zelf, met name de beschermbeugels om de koplampen. Daarna (eindelijk!) geel gespoten!

Even een zgn. "Dry-Fit" met de cabine erop...

Let wel: de cabine oogt qua kleur wat anders omdat die al reeds een laag blanke lak heeft gekregen, en de bulldozer is hier nog mat!   De (fictieve) raamrubbers heb ik gemaakt met een zwarte stift.

Het bevredigt in ieder geval de nieuwsgierigheid al wat!!

Volgende stap is het (met de computer) maken van de bestickering (zgn. "Decals") en deze sealen (afdekken met alcohol-gedragen lak) en daarna aanbrengen. Dát oogt fraai!!!

Nou komen we écht in de richting!!!

 

Nóg maar even een Dry-Fitje dan!

 

Inmiddels zijn we, enigszins "opgehouden" door een tussenkomend project van de Landini 6550, weer iets verder gevorderd: de blanke laklaag zit op de body en de detaillering van de body is af. Te zien aan o.a. zwarte kleuren op de diverse delen (zitting, bedieningsknoppen, koplampen, uitlaat en inlaat, en electriciteitskabels en hydraulische slangen langs de motor) en wat instructieschildjes her en der, gekocht bij een Tsjechische leverancier.

Onderstaand weer wat afbeeldingen daarvan:

Inmiddels heb ik nu één rups gemonteerd, aan de linkerzijde. Bestaande uit 42 elementjes, dus daar gaat behoorlijk tijd in zitten: eerst in de primer, dan in de gele kleur, daarna assembleren en monteren, dan de body afplakken (daar ga ik zo aan beginnen), dan de gele beschadigingen bijwerken en als laatste de blanke lak. Dat wordt zo'n beetje de laatste fase vooraf aan de eind-assemblage.

En we zijn klaar, begin maart 2022. Het was een hele klus om alle 84 schakels van de rupskettingen goed in de kleur te krijgen, en vervolgens te monteren, waarbij menig stukje verf wegspatte. Dus enig herstelwerk bleek op zijn plaats nodig te zijn. Maar goed: eind goed, al goed, en dus tijd voor de beelden:

Als aanvulling nog het volgende: nadat de bulldozer eens mee is geweest naar tenstoonstellingen leek het me een goed idee 'm toch beter te beschermen, zowel tegen stof als tegen grijpgrage handen", en dus heb ik er een Showvitrine omheen gebouwd:

 

Reactie's op deze website/dit bouwverslag zijn hartelijk welkom via deze link

Rating: 5 sterren
2 stemmen