Zetor 3511, Resin bouwkit SKP, 1:35

In mijn puberteit was ik veel op de boerderij te vinden, waaronder op de boerderij van m'n vriend en klasgenoot, waar men met Zetor-tractoren werkte. Te weten een model 2011 en een 4911. Trekkers van Tsjechische makelij, niet erg Westers, maar wel sterk en betrouwbaar.

Er zijn van deze modellen geen schaalmodellen, dus zul je op zoek moeten naar "alternatieven". Dat werd een resin-bouwkit van het Tsjechische merk SKP, en het model betreft een driecilinder 3511. Eigenlijk een beetje een kruising tussen de 2011 en de 4911, qua model en qua uitvoering en vermogen. Maar goed, het is een begin!
Het is overigens mijn eerste resin bouwdoos en het is allemaal érg fijntjes, het vergt geduld (wat op zich geen probleem is), de passing is niet overal even duidelijk en passend, en je kunt het alleen lijmen met secondenlijm (cyanoacrylaat), wat op zich niet zo'n heel prettig goedje is: het ruikt irritant en je hebt veel geduld nodig.

Het WWW biedt gelukkig veel mogelijkheden om foto's te zoeken en daarmee op zoek te gaan naar details zoals leidinkjes e.d. en daar maak ik dankbaar gebruik van. Details immers maken het schaalmodel!!

Onderstaand het bouwproces (tot nog toe) in foto's (click op een foto voor een grotere weergave):

 

Zoals je ziet, een net en compleet bouwdoosje, veel details en herkenbaar. Echter mist er één sprue, en daarvoor heb ik de fabrikant al reeds ge-maild, in de hoop dat ze er nog eentje willen opsturen.

Update 14-08-2021: helaas, van de fabrikant/leverancier niets meer vernomen, dus noodgedwongen maar aan het "scratch-builden" geslagen. Onderdeeltjes die ik mistte betroffen delen van de vooras/stuurinrichting en de hefinrichting.

Links is te zien hoe ik de ontbreken-de delen van de stuur-inrichting heb bij-gemaakt. Bovenste arm (ook bij-gemaakt) van de stuurinrichting is hier nog niet gemonteerd.           

 

Rechts te zien de linker hefarm en de onderste trekhaak in bij-gemaakte versie.

Hier zijn wat afbeeldingen van de zgn. "Photo-etched" onderdeeltjes te zien. Óngelooflijk, wat is dát spul klein zeg!!

Zonder pincetten red je dat niet, dat kun je simpelweg niet met je blote handen / vingers, zóóó klein.

Deze worden op deze kit o.a. gebruikt bij het onderstel van de zitting, de grille in de motorkap en de allerkleinste bedieningshendels. Geeft trouwens wél een mooie detaillering!!

Over de achterspatborden valt het nodige te zeggen qua maatvoering. Naar mijn mening zijn die ruim overmaats, ofwel: veel te groot voor  dit trekkertje.

Ófwel de achterwielen zijn te klein uitgevallen, ófwel de spatborden zijn 20% te groot.

Links een foto van een 1:1 trekker, rechts een foto van een gebouwd SKP-schaalmodel, waarvan de bouwer de keus heeft gemaakt deze rechtstreeks uit de doos zo te bouwen. Het "probleem" wat ik heb met de spatborden is hier makkelijk waar te nemen. Alsof het vleugels zijn!

Nee, dát was mij allang duidelijk: dát moest heel anders, en dus de spatborden aangepakt:

De aangebrachte metalen stripjes onder de spatborden dienen vooral om de juiste vorm te krijgen: ik denk dat met het gieten van de resin-hars de vorm iets teveel vervormd is. Of dat komt door de mal of door het te snel daaruit verwijderen, zeg het maar. Ik weet het niet. Maar wel dat met deze metalen stripjes de vorm weer beter tot zijn recht komt.

Daarnaast heb ik de uitsparing in het spatbord waarmee hij over de achteras wordt geplaatst verhoogd teneinde een juistere hoogte-plaatsing te verkrijgen. En dát lijkt beter!

Inmiddels zijn we zover dat we aan de onderzijde van het chassis twee gaatjes hebben geboord en daarin schroefdraad getapt (links en rechts). Dit om boutjes in te monteren.

Deze boutjes zijn bedoeld om daaraan steun te hebben in het spuit-proces. Daarop worden wasknijpers gemonteerd zodat het voorwerp van de grond én tevens stabiel staat. Bij airbrushen een pure noodzaak!

Inmiddels heb ik het airbrushen ter hand genomen op het "Zetor-project", en de eerste resultaten lijken best wel goed. Onderstaand de beelden:

⇧ Boven de onderdelen alvorens het airbrushen begint, verzameld op een rest-stukje laminaat.

 

                                              âžœ Rechts het resultaat van de grondlaag, waar ik zéér tevreden over ben!!

 

 

Verder naar onderen de eerste laag kleur ⇩

Na het aanbrengen van de eerste kleur, in dit geval het ("Hemi"-)oranje nu de voorbereidingen voor de tweede kleur, het beige-goud-metallic.

Het paarse, hier inmiddels opgedroogde goedje, is een vloeibare latex, die je met een penseeltje aanbrengt en daarna een soort "rubberen" afdeklaagje vormt, zodat de kleur eronder veilig is, en niet ook wordt overgespoten. Naderhand kun je die dan weer voorzichtig verwijderen, en komt de originele kleur weer tevoorschijn. Hoop ik, want dat ga ik morgen doen.............

En inderdaad blijkt het opgedroogde goedje toch redelijk goed te verwijderen, in elk geval zonder dat er schade aan de onderliggende oppervlakken ontstaat.

En na het spuiten in de kleur, en het aanbrengen van de laatste details (dashboard, decals e.d.) het aanbrengen van 2-componentenlak. Dát geeft altijd nét dat extra "cachet" in de vorm van een laagje glans en maakt het model echt af! Natuurlijk, er zijn modelbouwers die het liever anders doen, die bouwen zo'n ding als een "barn-find" of ander verroest, oud model, en dat IS ook heel leuk!! Maar ik bouw het liefst F.O.O.F., oftwel "fresh out of factory"! ;-)

 

Linksboven: de laatste "Maskol" verwijderen.

Midden boven: blijkt er nog een spaak van het stuurwiel los te zitten....

Rechtsboven: Decal aanbrengen

Onder: Dashboard aanbrengen

Rechts: de diverse delen in de spuitcabine, na het aflakken.

 

 

Onder: de resultaten na de aflak-beurt.

En nadat gisteren de banden zwart zijn gespoten en naderhand de Maskol is verwijderd, is het resultaat nu bijna af. Alleen de wielen en motorkap vastlijmen en de koplampen zwart aflakken en voorzien van hun glaasjes. Als állerlaatse dan een zwarte ondergrond eronder en een kunststof afdekkapje, zoals die bij modelauto's vaak worden gebruikt. Puur voor de bescherming!

Met het eindresultaat, zoals hierboven te zien, ben ik súper tevreden!! Het was best wel een pittig klussie, maar het was het geduld wél waard!!

Reactie's op deze website/dit bouwverslag zijn hartelijk welkom via deze link