Opel Movano Permobil II (1:43)

Mijn huidige servicebus, we schrijven september 2021, is een Opel Movano, bouwjaar 2018. Die eigenlijk eerder dit jaar al vervangen had moeten zijn, maar door logistieke problemen wereldwijd met de aanvoer van (o.a.) auto-onderdelen, is de levering van mijn nieuwe bus (Volkswagen Crafter) ernstig vertraagd. Waardoor de huidige Movano nog wat langer mee moest.

Van deze bus hoort dan natuurlijk ook weer een schaalmodel in de verzameling, en onderstaand het verslag met foto's daarvan:

Het uitgangsmodel is (wederom) een Opel Movano van Norev, schaal 1:43. Nu in de kleur donkerblauw-grijs-metallic.

Je vindt 'm onder andere hier

En uiteraard eerst "strippen"

Verder moet er achter de bijrijdersbank en bestuurdersstoel eerst een dichte wand gemaakt worden. Die zit er in werkelijkheid ook.

Alsmede dat daarop de Friese vlag prijkt! (op een foto meer naar beneden zichtbaar).

In de werkelijke bus, dus het 1:1-model welke ik dagelijks rij, heb ik een stuurknop op het stuur om het bochtenwerk mee te verlichten. Die heb ik al zo'n 20 jaar in gebruik, dus vanaf m'n allereerste servicebus, en die verhuist ook telkens mee. Dat daar uiteindelijk óók een versie van op een schaalmodel moe(s)t is natuurlijk een kwestie van tijd, én creativiteit: want, men neme daarvoor een.............euhm...................

Tja, dit is ZÓ klein, wat gebruik je daar nou voor.........????? Wel, dit is er zo ééntje die je creativiteit tot het uiterste test, en dús komt creatief denken nu erg van pas: wat je op de foto's ziet is een half bolletje van een suikerbolletje zoals dat op de chocolade-kerstkransjes zit. Vaak in witte, groene en/of rode kleuren.................daaronder een miniscuul klein stukje ijzerdraad van nog geen millimeter lang, en voilla!! Uiteraard is 'ie naderhand wel zwart gemaakt!!

Voor de body is het dan tijd voor het "afbijt-bad" en dat zie je onderaan op foto links en YouTube-filmpje. Daarna in de grondverf ge-airbrushed, en daar was ik maar matig tevreden over: het was erg pikkelig, d.w.z. er zaten veel oneffenheden in. Op sommige foto's is dat terug te zien.

Aan die "pikkeligheid" kun je niet zo heel veel doen, ik heb het her en der wat lichtjes opgeschuurd met heel fijn schuurpapier en wat geborsteld met een oude tandenborstel, om in elk geval de ondergrond daarmee wat te effenen.

De zilverkleur daarna ge-airbrushed, en ook dat was zeer matig van kwaliteit. Of dat nou ligt aan het feit dat het op een gietmetalen body komt, ik weet het niet, maar het airbrushen op zich ging prima, alleen het resultaat laat te wensen over.

Daarna de bestickering aangebracht (ik had nog een setje liggen), en ook hier, alsof de duvel ermee speelt, wederom een matig resultaat: sommige randjes van de uitgeknipte transferfolie bleken nog hele kleine randjes (van het draag-papier??) te bevatten............

Maar enfin, ik had lichtelijk haast om deze bus klaar te willen hebben, en dus een flinke laag twee-componenten blanke lak van Zero Paints gespoten. Dát dekt de boel tenminste goed af, en geeft een gewéldige glans aan het geheel!!!

Na de laatste details, zwarte zijdeglans voor de bumpers en zijskirts, en het terugplaatsen van de verwijderde delen voor het afbijt-bad, vandaag nog het kenteken op schaal gemaakt en geplaatst, en nu is 'ie er klaar voor!

Hier in de vitrine, op de bóvenste plank, strak naast z'n voorganger, eveneens een Opel Movano in zilvergrijs. Enige twee verschillen: een ander kenteken en een Friese vlag achter de stoelen op de scheidingswand!

Je kunt er maar trots op wezen!!

Reactie's op deze website/dit bouwverslag zijn hartelijk welkom via deze link


Maak een Gratis Website met JouwWeb