Landini 6550 VeloxDrive, 1:32

In mijn puberteit heb ik veel bij een plaatselijke veehouder gewerkt, op zaterdagen, vrije (mid-)dagen en in schoolvakanties. Mijn meest favoriete bezigheden waren landwerk verrichten met de trekker(s). Mest uitrijden, kuilvoer snijden, weideslepen, maaien, schudden harken en wat dies meer zij.

Daartoe beschikte hij over een tweetal trekkers waaronder een Landini 6550. Voor die tijd (halverwege jaren '80) een moderne trekker door o.a. zij-schakeling, vól-gesynchroniseerde versnellingsbak en wel drie hydraulische ventielen! En dus is m'n collectie schaalmodellen eigenlijk niet compleet zonder een model hiervan. Dan zou je zeggen: die is vást wel ergens te koop.....................maar neen!

Van het merk Italiaanse merk Landini zijn er vrij weinig schaalmodellen uitgebracht, en als je hoge eisen stelt aan detaillering, dan wordt de spoeling al helemaal dunnetjes. En dus zit er niets anders op dan ook hier de creativiteit te tarten! ;-)

Zo kocht ik inmiddels heel wat jaartjes terug, een vrij eenvoudig modelletje van een sterk vergelijkend trekkertje, de Massey Ferguson 1014, gebouwd en uitgebracht door het Itaiaanse ROS. Het modelletje heeft in ieder geval de basis-vorm, waarmee je aan de slag kunt om er de Lanidin van te kunnen maken, evenals dat de cabine hetzelfde is. Immers, Massey Ferguson en Landini maakten deze series allebei, en zo waren er trekkerseries van beide merken die veel op elkaar leken.

Onderstaand wat afbeeldingen van het WWW waarop het MF-origineel is te zien:

In mijn folderverzameling van trekkers heb ik de originele folder van de 6550 er nog eens bij gezocht, om die te gebruiken als referentiekader. Daarop / daarin staan niet zo heel veel afbeeldingen, maar in ieder geval voorop deze:

Ik heb toch, en zeker achteraf, de indruk dat de Italianen vrij snel waren met het doorvoeren van veranderingen. In mijn zoektocht op het WWW zie ik bijv. vrij veel foto's waarbij de spatborden aan de cabine toch naar beneden toe waren verlengd aan de achterkant. Op bovenstaande foto zie ik een ander stuurwiel dan degene die zich in mijn herinnering bevindt. Voorspatborden en bredere banden kunnen natuurlijk optioneel zijn geweest voor de versie waarmee ik heb gewerkt.

Inmiddels ben ik van start gegaan met de verbouwing(en), die naar men bezig gaat, toch steeds verder gaan in de behoefte aan detaillering. Zoals vermeld bij andere modelbouwprojecten gaan de metalen delen eerst in het "afbijt-bad". De voorraad afbijt was echter aangekomen op het nulpunt, dus moest ik eerst langs een plaatselijk autoschade-herstelbedrijf, waar men me allervriendelijkst hielp aan een nieuwe voorraad, die waarschijnlijk wel weer een jaartje of tien meegaat.

Na het afbijt-bad aangevangen met de verbouwingen, die o.a. de volgende zaken omvatten:

  • Demonteren van de aangedreven vooras en een niet-aangedreven vooras monteren, gebouwd uit een kitje
  • Achterwand van de cabine omvormen tot de brandstoftank
  • Diverse delen afzagen en/of wegvijlen om een realistischer hefinrichting te kunnen monteren die los als bouwkitje reeds aanwezig was
  • Andere achterwielen besteld bij een leverancier in Frankrijk, die de grootte-verhoudingen beter uit de verf doen komen
  • Een passende opvulbus gemaakt in de achteras
  • Andere zitting en bodemplaat gemaakt voor in de cabine
  • Motorkapbestickering gemaakt

En zo gaan we langzaamaan verder. Er is nog heel veel te doen op het gebied van ver-/bouwen, o.a. op het gebied van de detaillering van de cabine. Die is van binnen, op een simpel stoeltje na, volledig kaal. Ook aan het chassis is al één en ander gedaan, maar is nog meer nodig. En uiteráárd moet 'ie de juiste kleur gaan krijgen t.z.t.

Wordt vervolgd!

Na het kaal maken van de diverse delen komt het opbouwen van hefinrichting en interieur, alsmede het verbeteren van het exterieur, zoals bijv. het aanbrengen van een degelijke frontgewichtendrager, en het monteren van een andere vooras. Onderstaand de foto's van de vervolgstapjes:

In de cabine breng ik diverse detailleringen aan:

  • Aanbrengen van dakluik na daarvoor een stuk uit het dak gehaald te hebben
  • Het zgn. "hemeltje" maken in het plafond van de cabine
  • Op de diverse plekken handgrepen e.d. aanbrengen

 

 

 

 

Het interieur wordt voorzien van een andere stoel, met daaronder het verende compartiment, versnelling- en groepenpook, bedieningehendels aan de rechter zijde, een handrem, gaspedaal en een pedaaltje voor het bedienen van het differentieel.

 

Dan de neus, ofwel, de grille. Die was natuurlijk van het model van de MF, en leek niet half op de Landini-versie. Hier dus ook grondige veranderingen:

En na al dat "gepriegel" staat de boel klaar voor de spuiterij, en gaan we los:

De lichtblauwe (originele!) Landini-kleur heb ik gedaan met een spuitbus, en dat was nog bést lastig, zeker wanneer je een airbrush gewend bent! En zoals het zich nu laat aanzien, zijn de resultaten zéér geslaagd!! Vooral na het aanbrengen van de laag blanke lak!! !

We gaan verder met het in kleur brengen van het interieur: vloer wordt mat zwart, stoel wordt zijdeglans zwart, en het harmonica-vering-deel wordt hoogglans zwart. Gas- en differentieelpedaal, evenals de versnellingspoken zilvergrijs. Bedieningsconsole zilvergrijs aan de bovenkant, en de bedieningshendels zilvergrijs en de knoppen daarop hoogglans zwart.

Het exterieur, hierboven te zien, krijgt ook langzaam zijn definitieve uitvoering. Het achterste deel van de spatborden moest nog mat-zwart, zo ook de binnenkant van de spatborden in de cabine. Aan de cabine is nog veel te doen: beglazing aangebracht met daarop de handgrepen om ze te openen en sluiten. Het gebruik van secondenlijm (Cyano-acrylaat) is een hachelijke opgave: niet zelden lukt het lijmen heel goed, maar ontstaat er naderhand een witte waas, en op raampjes wil je die zéker niet!! Het viel gelukkig nogal mee met de witte waas.......

De vooras is gemonteerd met de juiste maat voorbanden. Het model oogt een heel stuk realistischer met de juiste bestickering op de motorkap!! Ben daar zeer content mee! Click met je muis op één van de foto's om een grotere afbeelding te zien, dan zie je meer details!

Op de foto's van het interieur is te zien dat ik drie soorten zwarte verf heb gebruikt: mat, zijdeglans en hoogglans. Daarmee kun je goed detail-verschillen aanbrengen!

Verder wat foto's omtrent de definitieve uitvoering van de grille, die zeer gelsaagd is!

                                                                               De cabinefoto's laten de details zien die nu nog verder worden vormgegeven: knopjes in het "hemeltje", alsmede een radio (hier nog niet aanwezig), en de juiste bedieningsgrepen op deuren en ramen. Accentuering met zwarte streepjes maakt het geheel af!

Aan de binnenkant van de portieren zitten in werkelijkheid kleine opberg-bakjes, ook die dus op schaal nagemaakt. Vandaag begonnen, na serieuze afwegingen, met het maken van een realistischer dashboard / middenconsole. Dat was écht een priegelwerkje, maar het wordt weer een geslaagd detail! En wees eerlijk: als je straks het model van dichtbij bekijkt en "naar binnen gluurt", dan wil je wel een realistisch beeld zien, toch?

We gaan verder met nog wat detaillering: zoals gezegd tóch maar een dashboard en "middenconsole" gebouwd. De achterruit wordt opengehouden middels zgn. "gas-veren", die tevens gebruikt worden bij het dakluik. Ook die moeten dus op schaal worden gefabriceerd. Ín de cabine behoort een radio tot de standaard-benodigdheden, want muziek terwijl je werkt is uitermate prettig!!

Links en rechts hier de op schaal nagemaakte "radio". Zoals vroeger nog uitgevoerd met twee draaiknoppen!

En zo langzamerhand komen we een heel eind richting eindpunt!! Iets wat ook nog benodigd was, waren de beide opstapjes aan de cabine aan weerszijden. Op de folder is duidelijk te zien dat die in werkelijkheid van vierkante kokerbuis zijn gemaakt, maar waar vind je vierkant staafmateriaal op schaal..........??? Uiteindelijk ook dit dan maar zelf gemaakt, met rond staafmateriaal (ijzerdraad) van de juiste dikte tussen twee hamers "vierkant smeden", om het maar zo uit te drukken. Vervolgens in de juiste vorm buigen, de extra "tussentrede" ertussen gesoldeerd, en van kunststof gaasmateriaal de traptreden gemaakt. Spiegels aan de cabine horen per slot van rekening trouwens ook te spiegelen, nietwaar?? Onderstaand de uitvoering ervan:

 

En het eindstadium is bereikt!! Ziehier het eindresultaat:

 

En zo komt er een afsluiting aan een projectje wat werkelijk al jáááren op haar beurt wachtte, waar al jáááren spulletjes voor in huis waren, maar waar je toch echt even toe moet komen. Laat maar even weten wat jullie ervan vinden, door onderstaand formuliertje te gebruiken.

Bij voorbaat dank!!